‹ Terug

Noordoost Fryslân

Dwaande

De regio Noordoost Fryslân bestaat uit vijf gemeenten die graag meer gezamenlijk willen optrekken en hun gebied meer willen promoten. Enerzijds met het concrete verzoek om de actieve (recreatie)ondernemers in de regio meer te binden en gezamenlijk hun aanbod te promoten. Daarnaast om de toerist te verleiden eens wat vaker te stoppen of te overnachten in deze mooie en bijzondere regio; de meeste toeristen rijden er doorheen namelijk op weg naar de Waddeneilanden. Als vehikel voor de campagne en om de trots van de bewoners en ondernemers verder te stimuleren, bedachten we de kreet Dwaande, wat Fries is voor bezig zijn of druk doende. In het Nederlands heeft het de associatie met wanen of wegdromen, iets waar de regio zich met haar oeroude landschap en stille plekken heel goed voor leent.

Het communicatieconcept erachter is gebaseerd op het gegeven ‘verhalen uit de regio’. Van oudsher is Noordoost Fryslân een regio met veel verhalen en overleveringen. Dit vertellen en overbrengen gebeurde door bewoners en bezoekers vaak mondeling of opgetekend in een reisverslag. De verhalen zijn gebleven, alleen de middelen zijn veranderd. In de campagne vertellen bewoners en bezoekers hun verhalen, ervaringen en tips met betrekking tot de regio via sociale media en roepen we de lezer op ze verder te verspreiden. Zo ontstaat een snelle olievlekwerking.

Dwaande is inmiddels een niet meer weg te denken begrip in de regio en heeft gezorgd voor een sterke verbondenheid en trots bij ondernemers en inwoners. Via online en offline media zijn ook steeds meer (potentiële) bezoekers zich bewust van deze unieke regio.